نقض برجام تبریک دارد یا خروج 11 تن اورانیوم غنی‌شده؟/ وقتی روزنامه اجاره‌ای تجارت‌خانه می‌شود/ بیت‌ا

آمار مطالب

کل مطالب : 1148
کل نظرات : 10

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 383
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 393
بازدید ماه : 4368
بازدید سال : 9768
بازدید کلی : 150077

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان فجر و آدرس aryamanesh76.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : آریا
تاریخ : چهار شنبه 9 دی 1394
نظرات
گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

نقض برجام تبریک دارد یا خروج 11 تن اورانیوم غنی‌شده؟!

مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در اقدامی شگفت‌انگیز خروج 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده از کشور را تبریک گفت!
بنابر اعلام وزیر خارجه آمریکا که سپس از سوی علی‌اکبر صالحی تأیید شد 11 تن اورانیوم غنی شده به روسیه ارسال و در ازای آن 200 تن کیک زرد دریافت شده است. قزاقستان، نروژ و جمهوری آذربایجان در این مبادله ایفای نقش کرده‌اند. جان کری در بیانیه خود، خروج این میزان مواد غنی شده را «گامی مهم که زمان گریز را از 90 روز به یک سال افزایش می‌دهد» توصیف کرد. این میزان غنی‌سازی حاصل زحمات ده ساله متخصصان اتمی کشورمان بوده است. پیش از این به هنگام نیاز ایران به تأمین سوخت 20 درصد راکتور تهران که نیاز دارویی 850 هزار بیمار صعب‌العلاج را تأمین می‌کرد، غربی‌ها نیاز ایران را گروگان گرفته و اعلام  کردند حتی به قیمت چند برابر نیز حاضر نیستند سوخت 20 درصد را تأمین کنند. به عبارت دیگر انباشت مواد غنی‌سازی شده مصارف گوناگون در مقیاس صنعتی (نیروگاهی - دارویی و ...) موضوعیت دارد و خروج 98 درصد این مواد از کشور نوعی خلع‌ید و خلع قدرت محسوب می‌شود.
با وجود این واقعیت، حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل وزارت خارجه در اینستاگرام نوشت: «طی روز گذشته یکی از سخت‌ترین مفاد برجام در یکی از پیچیده‌ترین عملیات نقل و انتقال ذخایر اورانیوم از ایران به اجرا درآمد...  در این عملیات ایران حدود نه تن ] 11تن[   ذخایر اضافی اورانیوم غنی شده و همچنین ضایعات مربوط به  صفحات سوخت تولید شده خود را به کشور  روسیه فروخت و براساس قیمت استاندارد بین‌المللی معادل آن از روسیه کیک زرد خریداری و وارد نمود.»
وی می‌افزاید: به این ترتیب برای اولین‌بار با یک قدم بلند کشورمان به جمع صادرکنندگان مواد غنی شده هسته‌ای پیوست. با پیوستن کشورمان به صادرکنندگان سوخت هسته‌ای تمام صنعت هسته‌ای  کشورمان به تعریف جدیدی در تبیین هدف‌گذاری خود با تعاریف متعارف صنعتی و تجاری جهان دست یافت و به نوعی از یک عملیات دور که بر محور غنی‌سازی و انبار آن در داخل بود رهایی یافت. برای اولین بار پس از آغاز به کار سوخت هسته‌ای در ایران، فرآیند غنی‌سازی در ایران وجهه‌ای کاملا تجاری و صنعتی پیدا کرد.
بعیدی‌نژاد همچنین واردات 200 تن کیک زرد را اولین واردات کیک زرد به کشور توصیف کرد و نوشت: «برای آن که تصویری از حجم قابل ملاحظه دویست تن واردات کیک زرد به کشور داشته باشید فقط باید در نظر بگیرید که کل میزان کیک زرد مصرف شده در فرآیند غنی‌سازی ایران از ابتدای آغاز غنی‌سازی تا امروز بالغ بر صد و بیست تن کیک زرد بوده است. با این واردات ذخایر کیک زرد، پیشبرد تمامی برنامه غنی‌سازی کشورمان تا سالهای طولانی تضمین گردیده است. این عملیات در شرایطی اجرا شده است که واردات کیک زرد توسط ایران براساس قطعنامه‌های موجود شورای امنیت ممنوع می‌باشد. دست مریزاد به آقایان دکتر ظریف و دکتر صالحی که هدایت این عملیات پیچیده را برعهده داشتند. تبریک، تبریک به ملت ایران».
ادعاهای عجیب و غریب مدیرکل وزارت خارجه در حالی است  که غنی‌سازی در کشور اصالتا برای تامین نیازهای کشور در مقیاس صنعتی صورت گرفته و نه برای صادرات آن! از سوی دیگر غنی‌سازی 11 تن اورانیوم 10 سال طول کشیده و طبیعتا انجام دوباره این کار در روند فعلی حداقل 10 سال طول می‌کشد و این البته غیر از دوره ممنوعیت 10 ساله‌ای است که در برجام قید شده است. در این دوره ایران نباید بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد و بنابراین یا اصلا نباید غنی‌سازی کند و یا اینکه در صورت غنی‌سازی، بلافاصله مازاد 300 کیلوگرم باید از کشور خارج شود و بنابراین ذخیره این مواد عملا امکان‌پذیر نیست؛ در حقیقت گویا قرار است که ایران چرخه‌ای از تبدیل کیک زرد به مواد غنی‌شده و سپس تبدیل مواد غنی‌شده به اورانیوم طبیعی و کیک زرد را به اجرا بگذارد و اصل این عمل چنان که از سوی غرب به عنوان افزایش «زمان گریز» مطرح شده، خلع قدرت ایران است و نه پذیرفتن ایران به عنوان صادرکننده اورانیوم غنی‌شده!
در هر صورت چوب حراج زدن به دسترنج 10 ساله متخصصان ایرانی آن هم در شرایطی که آمریکا با تصویب قانون تحریمی ویزا علیه ایران و دستبرد به اموال بلوکه شده کشورمان مشغول نقض برجام و دادن علامت‌های منفی درباره وفای به عهد است، کمترین جایی برای تبریک گفتن ندارد مگر این که تصور کنیم هدف از چنین فضاسازی‌هایی، فرار از مسئولیت پاسخگویی و عدم قبول و جبران اشتباه است.

اعتماد: سانسور آمار اقتصادی نشانه تعمیق رکود است

نحوه اعلام آمار رکود اقتصادی از سوی دولت که توأم با سانسور و تاخیر و کتمان است، جرأت حمایت از عملکرد دولت را از روزنامه‌های حامی نیز گرفته است.
روزنامه اعتماد در این زمینه در گزارشی تحت عنوان «پرده‌برداری ناقص از نماگرهای فصل اول 94» نوشت: تغییرات شاخص‌های مهم اقتصادی در فصل نخست سال جاری با سه ماه تاخیر از سوی بانک مرکزی اعلام شد. اما این اعلام دیر هنگام هم با نواقص زیادی همراه است و کماکان نرخ رشد اقتصادی و میزان تولید ناخالص به دست آمده محرمانه نگه داشته شده و خبری از اعلام رشد ارزش افزوده بخش‌های مهم اقتصادی مانند نفت، صنعت، کشاورزی و ساختمان نیست. این در حالی است که طبق تعهد قبلی، بانک مرکزی بنا بود شاخص‌های شش ماهه را آخر آذر اعلام کند.
تحلیلگران آماری زمان لازم برای برآورد نرخ رشد اقتصادی هر فصل را 90 روز می‌دانند بر این اساس طبق تعهد قبلی بانک مرکزی باید نرخ رشد شش ماهه و دو فصل اول سال را انتهای آذر ماه اعلام می‌کرد اما برخلاف انتظار شاخص‌های سه‌ماهه و آن هم نه به صورت کامل منتشر شد.
امتناع دو دستگاه آماری کشور از اعلام جزییات اقتصاد امسال شدت یافتن رکود را به ذهن می‌رساند؛ رکودی که مسئولان سعی دارند در عدم اعلام شاخص‌ها پنهان کنند ولی ذکر عملکرد بخش‌های مختلف نیز می‌تواند نشان دهد که وضعیت تولید در سال جاری با افت قابل توجه مواجه بوده است. طبق جداولی که بانک مرکزی بر تارنمای خود قرار داده تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه‌ماهه نخست سال جاری 4/2 درصد کاهش یافته است.
این آمار در مورد سرمایه‌گذاری برای جواز تاسیس وضعیت وخیم‌تری را نشان می‌دهد و 23/7 درصد افت را حکایت می‌کند. تعداد جوازهای تاسیس نیز با سه‌هزار‌و 225 فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/4 درصد کاهش یافته است.
بنابر این گزارش، ساخت و سازها در مناطق شهری 17/5 درصد کاهش داشته، نقدینگی 22 درصد و پایه پولی 13 درصد رشد داشته، و مطالبات بانک مرکزی 239 درصد افزایش یافته است. همچنین بودجه عمرانی 99 درصد کاهش یافته است.
به نوشته اعتماد به نقل از بانک مرکزی با وجود اعلام جزییات عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی اما کماکان رقم نرخ رشد اقتصادی  در ابهام قرار دارد. اگر چه پیش‌تر مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی شش‌ماهه را یک درصد مثبت اعلام کرد اما با توجه به اینکه تنها 41 روز از فصل تابستان گذشته بود؛ کارشناسان نرخ اعلامی را با دیده تردید نگریسته و خواستار توضیح مرکز آمار در خصوص چگونگی برآورد این نرخ و ساز و کارهای دستیابی به آن شدند. ضمن آنکه در خبر چند خطی مرکز آمار هیچ نشانی از اعلام نرخ رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، ساختمان، نفت و خدمات نبود. تاخیرهای دو دستگاه آماری کشور در خصوص اعلام رشد اقتصادی سال جاری در حالی است که سال گذشته بانک مرکزی پس از پایان هر فصل، نرخ رشد اقتصادی فصل قبل را محاسبه و اعلام می‌‌کرد. رشدی که در بخش‌های مختلف اقتصادی پس از دو سال رشد منفی اقتصاد، چنان مسئولان را خرسند کرده بود که آمار فصلی را با وجود مسبوق به سابقه نبودن این اقدام در دولت قبل، اعلام کرده و بربهبود اوضاعی که ناشی از عملکرد اقتصادی خود می‌دانستند؛ تاکید می‌کردند. اما امسال ماجرا روی دیگر خود را نشان داد و با ادامه رکود و انتظاری که در جامعه برای لغو تحریم‌ها ایجاد شده بود؛ رشد 3 درصدی سال گذشته اقتصاد دستخوش تغییرات شد و با کاهش تولید ناخالص داخلی، مجدد رشد منفی را برای کشور به بار آورد. این بار ولی مسئولان چندان تمایلی به اعلام آمار نداشتند و بنابر این نه تنها در انتهای تابستان که انتظار می‌رفت بانک مرکزی نرخ رشد بهار را اعلام کند این اتفاق نیفتاد بلکه در اعلام نرخ رشد دو فصل ابتدای سال که موعد آن فرا رسیده است؛ تردید وجود دارد.

وقتی روزنامه اجاره‌ای تجارت‌خانه می‌شود

مدیر مسئول یک روزنامه اجاره‌ای اذعان کرد مدیریت این روزنامه را به شکل کنترات به تیمی سپرده بود که به خاطر تخلفاتشان مجبور به اخراج آنان و جایگزینی تیم جدید شده است.
منصور قنواتی مدیرمسئول روزنامه زنجیره‌ای بهار در واکنش به اعلام استعفای دسته جمعی اعضای تحریریه این روزنامه نوشت: روزی که تصمیم گرفتیم دوره جدید روزنامه «بهار» را پس از رفع توقیف به همراه چند نفر از دیگر دوستان آغاز کنیم، از سوی آقای سعید پورعزیزی تیمی جدید به همراه چند نفر از تحریریه دوره قبل روزنامه «بهار» به مدیریت روزنامه پیشنهاد داده شد. به احترام ایشان گروه جدید را جذب کرده و از اواخر شهریور ماه گذشته دوره فعلی روزنامه را آغاز کردیم. روزها و هفته‌ها می‌گذشت اما برخی واقعیت‌ها رخ می‌نمایاند و هر روز بیشتر از روز قبل در ادامه همکاری با چند نفر معدود از افراد تحریریه، متزلزل‌تر می‌شدیم.
وی رفتارهای غیرفرهنگی و عدم رعایت اصول اولیه فعالیت در محیط رسانه‌ای و فرهنگی را علت اخراج 3 نفر و قطع همکاری چند نفر دیگر در فاز بعدی عنوان کرد.
این در حالی است که اعضای اخراجی و مستعفی روزنامه بهار پیش از این با انتشار نامه‌ای تصریح کرده بودند «سعید پورعزیزی پس از رفع توقیف، روزنامه را به فردی واگذار کرد که از کار مطبوعاتی به عنوان پوشش کارهای اقتصادی و کاسبکاری استفاده می‌کند. او دنبال آن بود که ماهانه حداقل 100 میلیون تومان از قبل روزنامه به جیب بزند... زد و بندهای کثیف سیاسی و اقتصادی و فشار برای دریافت کمک اقتصادی از افرادی که تصاویرشان بر صفحه نخست روزنامه می‌نشست، مورد تأیید اعضای تحریریه نبود».
یادآور می‌شود روزنامه بهار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز ظاهراً تحت مدیریت حمیدرضا عارف فرزند محمدرضا عارف قرار داشت اما عملاً در خدمت گروهک نهضت آزادی قرار گرفته بود. این روزنامه آخرین‌بار به خاطر انکار ولایت امیرمؤمنان(ع) توقیف شد اما پس از مدتی مجدداً اجازه انتشار پیدا کرد.

دولت فاتحه برجام را می‌خواند یا به بدعهدی آمریکا اعتراض می‌کند؟

حامیان برجام یا فاتحه آن را بخوانند و یا تا دیر نشده نسبت به نقض آشکار آن از سوی دولت آمریکا واکنش نشان دهند.
وب‌سایت الف در تحلیلی نوشت: کسانی که به واقع مایل به تحقق برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی هستند باید امروز واکنش عملی شدیدی به سیاست آمریکا نشان دهند و آنها که امروز مماشات می‌کنند، مقصر ناکامی برجام در آینده هستند و از اکنون می‌توانند به فکر تدارک مجلس ختم برجام باشند.
خبرهایی که از مصوبات مجلسین آمریکا و تأیید رئیس جمهور آمریکا در حاشیه بودجه سال آینده منتشر می‌شود، حاکی از رویکرد غیرصادقانه مقامات آمریکایی در وضع محدودیت‌های جدیدی است آن هم در زمانی که جوهر توافق خشک نشده است. لزوم اخذ روادید (احتمال عدم موافقت ورود به خاک آمریکا) برای کسانی که به ایران سفر کرده‌اند، تدارک تحریم‌هایی علیه بخش‌های اقتصادی وابسته به سپاه و بلوکه کردن بخشی از دارایی‌های ایران به عنوان غرامت به نفع خانواده‌های آمریکایی آسیب دیده از تروریسم(!)، موضوعاتی است که تاکنون به خبرگزاری‌ها درز کرده است.
الف ادامه می‌دهد: در عالم کسب و کار قاعده آن است که اگر مایلید رابطه محکمی با طرف تجاری‌تان داشته باشید باید به نخستین چک بی‌محل او واکنش جدی نشان دهید.گرچه این واکنش ممکن است چند روز روابط تجاری‌تان را تیره نماید اما در بلندمدت می‌تواند خیالتان آسوده باشد که او دیگر برای حساب خالی چک نخواهد کشید. این قاعده در زندگی زناشویی نیز جاری است: چنانچه مایل هستید هر روز برای رفع مشاجرات خود وقت نگذارید، از ابتدا توافق‌های زندگی مشترک را جدی بگیرید و در برابر نخستین نقض توافق، بایستید. مثال‌های فوق یکی از ارکان نظریه بازی (game theory) است: بازیگر مقابل استراتژی خود را براساس واکنش‌های پیشین و پاسخ‌های احتمالی شما تنظیم می‌کند. هر مماشات در برابر حرکت نامتعارف رقیب، به مثابه یک علامت عمل می‌کند که رقیب را به دومین حرکت نامتعارف ترغیب می‌کند. به بیان دیگر کوتاه آمدن در برابر نقض قرارداد، از ابتدا یک استراتژی مغلوب است؛ بازی را باخته‌ایم مگر اینکه واکنش ما علامتی باشد برای ختم رفتارهای خلاف قاعده.
تحلیل‌گران بدبین در عرصه روابط بین‌الملل معتقدبودند پس از انتخابات سال 2016 آمریکا و احتمال روی کار آمدن جمهوری‌خواهان، برجام در مسیری متفاوت قرار می‌گیرد و به بهانه‌های مختلف امکان نقض توافق وجود خواهد داشت و رسیدن به سال هشتم، دور از دسترس است. امروز در حالی که نه تنها دولت اوباما تغییر نیافته بلکه هنوز روز اجرای برجام فرا نرسیده، طرف آمریکایی در وضع محدودیت‌های جدید پیشقدم شده است. تنها اقدام دولت کنونی آمریکا نیز ارسال نامه‌ای مبنی بر احتمال عدم اعمال این محدودیت‌هاست. به نظر می‌رسد حتی تحلیلگران بدبین نیز گمان نمی‌کردند در این فاصله کوتاه پس از ژست موفقیت در توافق، پیام‌هایی صددرصد مغایر برجام از هیئت حاکمه آمریکا صادر شود!
الف در پایان خاطرنشان کرد: اکنون توپ در زمین دولت ایران است. اگر هدف دولت از مسیر دوساله برجام،‌صرفاً عقدتوافقی سیاسی برای سیگنال دادن به خارج و کسب آراء انتخابات داخل بوده باشد که این نوشتار حرفی برای گفتن ندارد. لکن اگر دولت خواهان بازگشت برجام به مسیر اصلی اجرای تعهدات طرفین و گشودن گره تحریم‌های اقتصادی و رفاه مردم است، امروز باید در برابر نقض عهد طرف مقابل پاسخ و علامتی دهد که منجر شود به تغییر استراتژی آمریکایی‌ها. در صورت مماشات امروز، باید فاتحه برجام را هم اکنون بخوانیم.

** وطن امروز

بیت‌المال خرج لیست انتخاباتی بنفش می‌شود

در حالی که براساس قانون، فعالیت انتخاباتی دولت با استفاده از بیت‌المال ممنوع است اما متاسفانه گویا برخی مدیران دولت یازدهم اعتقاد چندانی به این موضوع ندارند. در همین راستا فرماندار شمیرانات با استفاده از امکانات دولتی اقدام به برگزاری یک میتینگ انتخاباتی کرده است. در این سخنرانی مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی و کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان سخنرانی کرده است و برخی کاندیداهای مجلس نیز حضور داشته‌اند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به همایش انتخاباتی روز یکشنبه در شمیرانات، هشدار داد این همایش و امضای فرماندار در پایین آن، نشانه ورود پول‌های کثیف به انتخابات است. به گزارش مهر، فاطمه رهبر، نماینده مردم تهران در پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس و در تذکری شفاهی، اظهار داشت: روز گذشته(یکشنبه) همایشی با عنوان حضور حداکثری بانوان شمیرانات در انتخابات در این شهر برگزار شد که فی‌نفسه کار خوبی است. وی ادامه داد: اما در پای دعوتنامه این همایش، امضای فرماندار شمیرانات آمده و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در این همایش سخنرانی کرده است. بین آحاد مردم نیز نامزدهای مختلفی که در لایه‌های میانی ثبت‌نام کرده‌اند، حضور داشته‌اند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تذکر به آقای رحمانی‌فضلی وزیر کشور وارد است که اینها نشانه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و ورود پول‌های آلوده و کثیف است که در مراحل مختلف وارد انتخابات می‌شود و باید در همان ابتدا جلوی آن گرفته شود. حمید رسایی نیز روز دوشنبه به وزیر کشور درباره برگزاری همایش انتخاباتی با امضای فرماندار شمیرانات که مصداق ورود پول‌های کثیف در انتخابات است، تذکر کتبی داد.

اعضای کمیته اجرایی و تأیید صلاحیت ائتلاف اصولگرایان تعیین شدند

اعضای کمیته‌های اجرایی و تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در شورای ائتلاف بزرگ اصولگرایان مشخص شدند. به گزارش نسیم، کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان دارای 6 عضو از تشکل‌ها و احزاب اصولگراست و ریاست آن را علیرضا زاکانی، نماینده کنونی تهران برعهده دارد.  اعضای این کمیته نیز علاوه بر علیرضا زاکانی دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، شامل صادق محصولی قائم‌مقام دبیرکل جبهه پایداری، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، مهدی ذاکری مدیر مسؤول روزنامه همشهری و حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت است. همچنین ترکیب دومین کمیته شورای ائتلاف اصولگرایان تحت عنوان کمیته «تایید صلاحیت نامزدها» هفته گذشته به ریاست غلامعلی حدادعادل تشکیل شد. این کمیته نیز دارای 7 نماینده از سوی تشکل‌ها و احزاب اصولگرا بوده که ترکیب آن به شرح زیر است: غلامعلی حدادعادل دبیر فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، محمدرضا باهنر دبیرکل جمعیت پیروان خط امام و رهبری، حجت‌الاسلام  سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، عبدالحسین روح‌الامینی دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدرضا آشتیانی‌ عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و صادق محصولی قائم‌مقام دبیرکل جبهه پایداری.

افزایش امضاهای طرح دریافت غرامت از آمریکا به ۱۷۵ امضا

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه طرح دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا در اولین جلسه علنی مجلس تقدیم هیأت رئیسه می‌شود، گفت: تعداد امضاهای این طرح به ۱۷۵ امضا افزایش یافت. ابراهیم کارخانه‌ای در گفت‌وگو با تسنیم، درباره طرح یک فوریتی «دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا» اظهار داشت: این طرح توسط جمعی از نمایندگان آماده شد و تاکنون 175 امضا دارد. وی ادامه داد: براساس این طرح دولت موظف است از نظر حقوقی اقدامات لازم را در استیفای حقوق ملت ایران و اخذ برخی غرامت‌ها و خسارت‌ها از دولت آمریکا انجام دهد. نماینده مردم همدان در مجلس همچنین گفت: این طرح در اولین جلسه مجلس که در 2هفته آینده برگزار می‌شود، با قید یک فوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود تا فرصتی برای بررسی تخصصی در کمیسیون مربوط باشد.

** خراسان

برنامه دولت برای تغییر در نحوه اعطای نشان های ویژه


در حالی که بر اساس مصوبه ‌هیئت وزیران در سال 69، آیین‌ نامه اعطای نشان های دولتی به تصویب رسیده و شرایط و افراد لازم برای تصویب این نشان ها مشخص شده اند، بر اساس درخواست جدید برخی اعضای کابینه که با تاییدات صورت گرفته، به کمیسیون های تخصصی هیئت دولت ارجاع شده ، مقرر شده است با توجه به گذشت بیش از 20 سال از تصویب این آیین نامه، تغییراتی در نحوه تصویب و اعطای برخی از این نشان ها اعمال شود.


دستور جالب یک وزیر برای گسترش هوای پاک

بر اساس ابلاغیه یکی از وزرای اقتصادی به تمامی مدیران و مسئولان زیرمجموعه در پایتخت و سایر استان ها، تاکید شده است که با توجه به اهمیت بازپیرایی و زیباسازی محیط های بیرونی ادارات و مجموعه های وابسته به این وزارتخانه، مسئولان مربوطه موظفند با تشکیل ستادی نسبت به درخت کاری و زیباسازی طبیعی این عرصه ها در زمان مناسب پیش از پایان سال اقدام کرده و در صورت نبود بودجه مصوب در این خصوص، از طریق مشارکت با سازمان های مردم نهاد یا کارمندان علاقه مند به این موضوع، این برنامه را اجرایی کنند. وزیر مربوطه همچنین دستورالعملی را برای تشویق واحدهای نمونه در این عرصه، ابلاغ کرده است.

** رسالت

توسل شهروند مسيحي به امام زمان (عج)


آلفرد لازار، برادر شهيد و شهروند مسيحي اي که اخيراً مقام معظم رهبري به منزلشان تشريف فرما شد، گفته است: سال 75  بود. داشتم از کاشان مي‌اومدم تهران که تصادف کردم. مدارکم رو بردند قم. رفتم قم، گفتند افسر مربوطه رفته جمکران. ماه  رمضان بود. دو راه داشتم؛ يا ول کنم بيام تهران و چند روز بعد دوباره برگردم يا برم جمکران. با خودم گفتم اين همه مدت تو  اين مسير رفت‌وآمد کردم، تا حالا جمکران نرفتم. برم اونجا. شب چهارشنبه بود و ماه رمضان. جمکران غلغله بود. گفتم يا  صاحب‌الزمان! خبر برادرم رو برام بيار؛ زنده يا شهيد. من که صاحب‌الزمان رو نمي‌شناختم. اما ديدم همه‌ مردم دارند دعا  مي‌کنند، به دلم افتاد براي برادر مفقودالاثرم دعا کنم. همون موقع بود که يه نفر اومد يه کاسه آش تعارف کرد. يه نفر هم يه تيکه  نون بهم داد. خلاصه، کارم با افسر تموم شد و اومدم تهران. چهارشنبه تهران بودم. پنج شنبه بود که از معراج خبر آوردند برادرم  برگشته و فردا با 1000 شهيد تشييع ميشه. فرداش روز قدس بود. مادرم از هيچي خبر نداشت. به دلش الهام شده بود. رفته بود  نماز جمعه براي تشييع. غوغايي بود اون روز. هيچ تشييعي اين‌جوري نشده بود. کلي از هم‌محلي‌هاي مسلمون اومده بودند تشييع  جنازه‌ برادرم. تو همين کليساي مارگيوگيز جمع شده بودند و سينه مي‌زدند و مي‌گفتند: حضرت عيسي مسيح، صاحب عزاست  امروز.

آقاي هاشمي! به قطار انقلاب برگرديد


حسين فدايي نماينده سابق مردم تهران در مجلس در رنجنامه‌اي خطاب به هاشمي تاکيد کرد: در پيشگاه ملت ايران مواضع خود  را اصلاح کنيد و به قطار انقلاب برگرديد. در اين رنجنامه مواضع هاشمي رفسنجاني و تفاوت اين مواضع با مواضع حضرت  امام خميني(ره) و امام خامنه‌اي و اتهام‌هاي وي به نيروهاي متدين و انقلابي و پيشکسوتان خون و شهادت و جبهه رفته‌ها و  همچنين حمايت‌هاي هاشمي از عناصر جريان خيال‌پرداز غربگرا به نقد و چالش کشيده شده است. فدايي در اين رنجنامه، مباني  هاشمي در زمينه توسعه وابسته، تعديل اقتصادي سرمايه‌داري، تهاجم و شبيخون فرهنگي، مرعوبيت وي در مقابل آمريکا،  اطرافيان نفوذي و ليبرال، طبقه ممتازه و ويژه‌خوار کارگزاران، وادادگي در سياست خارجي، قدرت‌طلبي‌هاي تمام نشدني  هاشمي، عملکرد آقازاده‌هاي او در مسائل مالي و فکري، قطعنامه 598، فتنه 88 و ادعاي اخير ساخت بمب اتم، خاطره‌  گويي‌هاي ناصحيح و اتهام‌هاي ناروا به حضرت امام خميني‌ (ره) و در مجموع ترديد افکني‌هاي پي‌در‌پي وي مورد تجزيه و  تحليل قرار گرفته است. به گزارش فارس، نماينده سابق مردم تهران در مجلس در پايان اين رنجنامه مي‌نويسد: از باب توصيه  به حق از شما مي‌خواهم بخاطر خدا با خداي خود خلوت کنيد. به اهل بيت معصومين(ع) توسل جوييد و مواضع خود را با  امام(ره) عزيز و رهبر معظم انقلاب که هر دو نايب حضرت ولي‌عصر(عج) هستند و شما از متصل شدن اين انقلاب به نهضت  جهاني ايشان سخن گفتيد، مرور و مطابقت نماييد و با شهامت آنچه مغاير مباني انقلاب و اين دو بزرگوار در فکر و عمل  شماست در پيشگاه خداوند تبارک و تعالي و حضرات معصومين(ع) توبه کنيد و در پيشگاه ملت ايران مواضع خود را اصلاح  کنيد و به قطار اين انقلاب برگرديد. 

معناي رفع حصر چيزي جز اعدام سران فتنه نيست


مسئول سازمان بسيج دانشجويي در همايش تجليل و تکريم از خانواده شهداي مدافع حرم خاطرنشان کرد: 9 دي روزي  درس‌آموز است هم بر اساس رفتاري که حاکميت انجام داد و هم واکنش مردم و از سوي نجابت نظام اسلامي در برابر سران  فتنه که البته همچنان برخي با کمال پر رويي از رفع حصر سخن مي‌گويند و مدعي هستند اين تنشي مختصر بوده بين دو نفر.  گودرزي يادآور شد: فتنه گران عليه ملت ايران جرم و گناهي نابخشودني مرتکب شدند، 8 ماه در کشور آشوب به پا کردند و  امنيت را از بين بردند. 
فتنه گران با اقداماتشان دشمن‌ را شاد کردند و خون‌ها ريختند و عليه قانون و راي مردم قيام کردند و حالا  مدعي هستند مسئله‌اي بوده تمام شده است.وي افزود: شما (فتنه گران) که قانون و مراجع را قبول نداريد بر اساس کدام قانون و  فتواي کدام‌ يک از مراجع شما را محاکمه کنيم؟ آيا محاکمه شويد، به قانون و حکم دادگاه پايبند هستند؟ چرا که معناي رفع حصر  چيزي جز اعدام سران فتنه نيست. 

براي نه گفتن، اجازه بزرگترها لازم نيست!


حسين نجابت، نماينده اصولگراي مجلس توضيحاتي در خصوص عدم حضور محمدرضا باهنر در انتخابات مجلس دهم ارائه  داد. نجابت در گفتگو با هفته نامه نيوز، در مورد اينکه چرا لاريجاني مانع عدم حضور جلالي شد، اما در مورد باهنر چنين اقدامي  نکرد؟ تصريح کرد: آقاي باهنر به من گفت که گويا اقاي لاريجاني به وي گفته‌اند که چرا حداقل براي نيامدن اجازه نگرفته‌ايد و  باهنر هم به شوخي گفته که کساني که بخواهند جواب بله بدهند مي‌گويند با اجازه بزرگترها و کساني که مي‌خواهند جواب نه  بدهند که ديگر نيازي به اجازه ندارند. محمدرضا باهنر نماينده‌اي است که سابقه 28 سال حضور در مجلس شوراي اسلامي را  در کارنامه دارد. او که به باور برخي، به‌دليل حضور در هفت دوره از مجلس شوراي اسلامي يعني دوره‌هاي دوم، سوم،  چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم، باسابقه ترين و يکي از موثرترين افراد در پارلمان ايران است.

بازخواني نقش خانواده هاشمي رفسنجاني در فتنه 88

مرکز اسناد انقلاب اسلامي در گزارشي به بررسي نقش تک تک اعضاي خانواده هاشمي رفسنجاني در جريان فتنه 88  پرداخت. مرکز اسناد انقلاب اسلامي نوشت: يکي از مهره‌هاي اصلي و تاثيرگذار در فتنه 88 خانواده اکبر هاشمي رفسنجاني  بودند؛ براساس اسناد منتشر شده توسط نهادهاي امنيتي خاندان هاشمي از مدت ها پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري  دهم با چندين هدف که يکي از آنها «نه به احمدي‌ نژاد» بود وارد رقابت‌هاي انتخاباتي و حمايت از موسوي شدند. در اين بين  فعاليت مهدي هاشمي بيش از ديگر فرزندان هاشمي در انتخابات رياست‌جمهوري و حوادث پس از آن تاثيرگذار بود. از اين رو خانواده‌ اکبر هاشمي ‌رفسنجاني در انتخابات دهم رياست‌ جمهوري روزهاي پرتنشي را سپري کرد. همسر و فرزندان هاشمي‌  رفسنجاني با اظهارنظرهاي جنجالي و حضور در آشوب‌ها و اغتشاش‌ها سعي مي‌کردند فضا را براي تشنج و درگيري مهيا  سازند.

** جمهوری اسلامی


رئیس دفتر ابوبکر البغدادی سرکرده داعش به هلاکت رسید

تحسین واثق هاشم رئیس دفتر ابوبکر البغدادی سرکرده داعش به هلاکت رسید. به گزارش عصر ایران، شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: تحسین واثق هاشم رئیس دفتر ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تکفیری صهیونیستی داعش و چهار نفر از همراهانش در حمله هوایی ائتلاف بین‌المللی به خودرویی در محله المالیه موصل عراق کشته شدند.


کمیته مقابله با اسلام هراسی در فرانسه اعلام کرد

کمیته مقابله با اسلام هراسی در فرانسه اعلام کرد از22 آبان گذشته همزمان با حملات تروریستی پاریس تا کنون 222 مورد اقدام اسلام هراسانه و اسلام ستیزانه در فرانسه صورت گرفته است. به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، کمیته مقابله با اسلام هراسی در فرانسه از افزایش بی‌سابقه اسلام هراسی در سال جاری در پی حملات تروریستی دی 1393 و آبان 1394 پاریس خبر می‌دهد. «جواد بشار» مسئول این کمیته در منطقه «پا دو کاله» در شمال فرانسه در گفت و گو با رادیو «اروپ 1» گفت: از22 آبان تاکنون 222 مورد اسلام هراسی رخ داده است که یکی از نمونه‌های شایع آن ممنوعیت حضور مادران محجبه در مقابل مدارس برای همراهی دانش آموزان شان است.وی افزود: در این مدت 119 مورد اقدام اسلام هراسانه مرتبط با نژاد پرستی و 103 مورد مرتبط با اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور و تفتیش ناگهانی منازل، رخ داده است. بشار، هتک حرمت به مساجد و نیز خشونت فیزیکی علیه زنان محجبه را از دیگر موارد اسلام هراسی در فرانسه معرفی کرد.

ادعای مفتی سابق مصری درباره حضرت پیامبر (ص)

اظهارات «علی جمعه» مفتی سابق مصر که مدعی شده مجسمه ابوالهول در واقع تمثال ادریس پیامبر(ع) است، جنجال برانگیز شد. به نوشته پایگاه «الیوم السابع»، جمعه در یک برنامه تلویزیونی بر روی شبکه «CBC» مصر، گفت: در کتاب‌های تاریخی ادریس پیامبر(ع)، ابوالهول خوانده شده و در کتاب تورات نیز از وی با نام «اخنوخ» یاد شده که خداوند نیز علم ستاره شناسی و حرکات سیارات را به وی وحی و تعلیم نموده بود. مفتی سابق مصر افزود: حضرت ادریس(ع) اولین کسی می‌باشد که با قلم کتابت کرد اولین شخصی است که لباس دوخت و آن را بر تن کرد و اولین انسانی بود که علم ستاره شناسی را می‌دانست. علی جمعه به ایراد اظهارات جنجالی معروف است از جمله این ادعا که ملکه انگلستان الیزابت دوم، دارای ریشه‌های عربی است و جد وی شخصی مسلمان بوده است که انگلیسی‌ها وی را مجبور کردند مسیحی شود!

آزادی بیش از 500 زندانی مجرم در انگلیس

شبکه خبری انگلیسی «اسکای نیوز» گزارش داد بیش از 500 زندانی مجرم انگلیسی در یک دهه اخیر به اشتباه از زندان آزاد شده‌اند. اسکای نیوز گزارش داد: براساس قانون آزادی اطلاعات، آماری که وزارت دادگستری انگلیس انتشار داد نشان می‌دهد که سیستم قضایی این کشور در یک دهه اخیر 505 مجرم جنایی را به اشتباه در انگلیس و «ولز» آزاد کرده است. این شبکه خبری گزارش داد این آمار نشان می‌دهد که طی این مدت در هرهفته یک مجرم به اشتباه از زندان‌های انگلیس آزاد شده‌اند. اسکای نیوز به ناتوانی مقامات قضایی انگلیس در بازگرداندن برخی از مجرمان زندانی انگلیسی که در این مدت به اشتباه آزاد شده اند، اشاره کرد.

ترور مرموز یک مستندساز و خبرنگار سوری سازنده فیلم‌های ضد داعش

یک مستندساز و خبرنگار سوری سازنده فیلم‌های ضد داعش (گروه تکفیری- صهیونیستی) به طور مرموزی به ضرب گلوله در ترکیه ترور شد. به گزارش پایگاه خبری دوغان، «ناجی جرف» فعال حقوق بشر، مستندساز و خبرنگار سوری در خیابانی در شهر غازی آنتپ در جنوب ترکیه توسط فرد و یا افراد ناشناسی ترور شد و در بیمارستان این شهر جان داد. این مستندساز سوری از مدتی پیش به عنوان خبرنگار یک نشریه سوری در ترکیه فعالیت داشت و اخیرا در فیلمی جنایت‌های گروه تروریستی داعش را به تصویر کشیده بود. اوایل آبان نیز ابراهیم عبدالقادر خبرنگار سوری که در ترکیه فعالیت داشت به قتل رسید و گروه تروریستی داعش مسئولیت این جنایت را بر عهده گرفت. شهر غازی آنتپ ترکیه در نزدیکی مرزهای ترکیه و سوریه محل تردد تروریست‌ها می‌باشد.

** ایران

ترامپ: مذاکره کنندگان ایرانی به همه چیز رسیدند

نامزد پیشتاز جمهوریخواهان گفت: «ببینید که اوباما درباره ایران چه کار کرده است. ایران به یک قدرت تبدیل شده است. ما به آنها 150 میلیارد دلار دادیم. ما هر آنچه را که آنها خواهان آن بودند، به آنها دادیم.» به گزارش «رویترز»، «دونالد ترامپ» افزود: «ما حتی نتوانستیم زندانیان خود را به کشور بازگردانیم. زمانی که شما به این توافق نگاه می‌کنید، تنها شاهد بی‌لیاقتی محض هستید. شما شاهد حماقت محض هستید. ایران هم اکنون عراق را گرفته است.» ترامپ ادامه داد: «ایران به توافقی رسید که اصلاً تصورش را نمی‌کرد. من می‌گویم که طرف مذاکره کننده ما کاملاً بی لیاقت بود. ایرانی‌ها مذاکره کنندگان بزرگی بودند. آنها به همه چیز رسیدند. آنها خودشان بازرسی می‌کنند و بعد از 24 روز به نظر شما چه روی می‌دهد؟! این مضحک است! ما به توافقی وحشتناک رسیدیم.»

انتقاد شدید از انفعال دیپلماسی امریکا در قبال ایران

«نیوزویک» نوشت: «از زمان امضای توافق هسته‌ای، ایران با دولت اوباما با تحقیر برخورد کرده است.» به گزارش «انتخاب»، این نشریه امریکایی افزوده است: «مقامات امریکایی امیدوار بودند ایران رویکرد خود را پس از توافق تغییر دهد، اما نه تنها هیچ تغییری در رفتار ایران رخ نداده، بلکه این کشور پا فراتر گذاشته است و نیروهای بیشتری به سوریه فرستاده است. به علاوه، تهران دو موشک بالستیک که نقض قطعنامه شورای امنیت است را نیز آزمایش کرده است. اما واکنش و پاسخ دولت اوباما به آن چه بود؟ تنها یک اعلام مخالفت.» «نیوزویک» نوشته است: «ایران جدا از رویکرد تحقیرکننده‌اش، از قانون جدید ویزای امریکا در مورد تهران انتقاد کرده است. آیا واشنگتن سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران را محکوم کرد؟ آیا یادآوری کرد که تهران مرتکب نقض قطعنامه شورای امنیت با آزمایش موشکی شده است؟ خیر. به جای آن، جان کری به ایران گفت که دولت اوباما مسلماً به دنبال ضرر رساندن به ایران نیست.»

ارائه درخواست فک قرار بازداشت موقت زنجانی

وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: « نهم دی ماه امسال،  دو سال از بازداشت موکلم می‌گذرد و دادگاه مکلف است طبق ماده ۲۴۲ قانون آیین‌ دادرسی کیفری، قرار بازداشت موقت را فک و قرار تأمین مناسب صادر کند.» رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با «تسنیم» افزود: «طی لایحه‌ تقدیمی به دادگاه، ضمن اعتراض به قرار مزبور، درخواست کردم نسبت به فک قرار بازداشت موقت و صدور قرار تأمین مناسب در صورت صلاحدید، اقدام قانونی کند که البته تصمیم و تشخیص با دادگاه است.» وی ادامه داد: «با توجه به حسن عنایت دادگاه و اراده قاطع و جدی رئیس دادگاه مبنی بر استیفای حقوق بیت‌المال و اعطای مهلت به موکل به منظور پرداخت بدهی، آزادی موکل قطعاً اقدامی مؤثر و عملی در راستای تسریع در بازپرداخت بدهی و مصون ماندن اموال خارج از کشور وی از تعرض برخی سودجویان و فرصت‌طلبان است.»

ادامه ادعاهای ضد ایرانی اردوغان

رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی ضدایرانی مدعی شد: «اگر روسیه و ایران در کنار بشار اسد نمی‌ماندند، اکنون شاهد وضعیت موجود در سوریه نبودیم.» به گزارش «ایسنا»، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگویی تلویزیونی همچنین ایران را به اتخاذ «سیاست‌های فرقه‌گرایانه» متهم کرد و در عین حال گفت: «اختلافاتی میان ایران و ترکیه وجود دارد اما من نمی‌خواهم که این اختلافات بر روابط خوب و همسایگی دو کشور تأثیرگذار باشد. ما نباید به دلایل فرقه‌ای با یکدیگر دشمن باشیم. مرجع ما باید اسلام باشد اما تلاش‌هایی در جهان وجود دارد که می‌خواهد میان ما تفرقه بیندازد.» این اظهارات اردوغان در حالی است که بســــــــیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی معتقدند در صورت فقدان حضور مستشاری ایران در سوریه ، داعش موفق به اشغال کامل آن کشور شده بود.

** آرمان

احتمال بازنگري در قانون اعدام

شنیده شد که دبير ستاد حقوق بشر در رابطه با نوع مجازات‌ها در كشور گفت: مجازات اعدام در قوانين ما يكي از تعزيرات است، يعني قوانيني كه بر اساس مصلحت آن را وضع كرديم و مقداري از آن هم مربوط به حدود قصاص است، قصاص يك حق خصوصي است كه اسلام گرايش به بخشش در قصاص دارد. محمدجواد لاريجاني اظهار داشت: 93 درصد اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است. به نظرم رياست قوه قضائیه به اين نتيجه رسيده است كه به اندازه اعدام‌ها از جرايم جلوگيري نمي‌شود. بنابر اين جاي بازنگري دارد.

رفع حصر يعني اعدام

شنیده شد که مسئول سازمان بسيج دانشجويي خاطرنشان كرد: 9 دي روزي درس‌آموز است، هم بر اساس رفتاري كه حاكميت انجام داد و هم واكنش مردم و از سویي نجابت نظام اسلامي در برابر سران فتنه كه البته همچنان برخي با كمال پر رويي از رفع حصر سخن مي‌گويند و مدعي هستند اين تنشي مختصر بوده بين دو نفر. گودرزي يادآور شد: فتنه گران عليه ملت ايران جرم و گناهي نابخشودني مرتكب شدند، 8 ماه در كشور آشوب به پا كردند و امنيت را از بين بردند. فتنه گران با اقداماتشان دشمن‌ را شاد كردند و خون‌ها ريختند و عليه قانون و راي مردم قيام كردند و حالا مدعي هستند مساله‌اي تمام‌شده است. وي افزود: شما (فتنه گران) كه قانون و مراجع را قبول نداريد. بر اساس كدام قانون و فتواي كدام‌يك از مراجع شما را محاكمه كنيم. آيا محاكمه شويد به قانون و حكم دادگاه پايبند هستند؟ چراكه معناي رفع حصر چيزي جز اعدام سران فتنه نيست.

 

باهنر: قصدي براي رياست‌جمهوري ندارم

شنیده شد که محمدرضا باهنر با اشاره به عدم اعلام كانديداتوري براي انتخابات دهمين دوره مجلس تصريح كرد: خيالم از شرايط اصولگرايان در انتخابات مجلس راحت است. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس درباره شايعه حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري آينده تاكيد كرد: به هيچ‌وجه چنين نيست. ديروز هم در سخنراني توضيح دادم كه چرا در انتخابات مجلس آينده نامزد نشدم. وي ادامه داد: 28 سال در مجلس بودم و تصور مي‌كنم اين ميزان حضور كافي است و به اميد خدا شرايط اصولگرايان براي حضور در انتخابات مناسب است و اكثريت كرسي‌هاي مجلس دهم را از آن خود خواهند كرد.

 

مجتمع تجاري جايگزين ميدان وليعصر

شنیده شد که شهرداري تهران چند‌سال پس از اينكه دور ميدان ولي‌عصر را بسته بود و كارگرانش آن‌جا مشغول به كار بودند، سرانجام از تصميم تازه‌اش‌ براي يكي از قديمي‌ترين ميدان‌هاي پايتخت رونمايي كرد؛ خلاصه طرح به اين شرح است: «به جاي ميدان ولي‌عصر يك ايستگاه مترو و يك مركز تجاري دوطبقه ساخته مي‌شود.» اگرچه ممكن است اين ايده براي خيلي‌‎ها شگفت‌انگيز به نظر برسد اما اگر به اين فكر كنيد كه ميدان ولي‌عصر سابق ١٣متر زيرزمين پايين مي‌رود تا يك طبقه ايستگاه مترو و دوطبقه مجتمع تجاري ساخته شود، آن وقت مي‌توانيد معماي چگونگي ساخت يك مركز تجاري را آن هم دقيقا در يكي از ميدان‌هاي قديمي و خاطره‌انگيز تهران، تجزيه و تحليل‌كنيد.

 

دستگیری ۹۰۰۰ تروریست در بلوچستان پاکستان

شنیده شد که منابع وابسته به وزارت کشور پاکستان از بازداشت ۹ هزار تروریست در ایالت بلوچستان در سال جاری میلادی خبر دادند. مهر به نقل « داون نیوز» نوشت؛ « اکبر حسین درانی» نماینده وزارت کشور در ایالت بلوچستان اعلام کرد: با توجه به « طرح اقدام ملی» ۱۹۷۳ عملیات امنیتی در ایالت بلوچستان پاکستان انجام گرفت. وی در ادامه افزود : در این عملیات های امنیتی بیش از ۹۰۰۰ نفر تروریست دستگیر شدند و ۲۰۴ تروریست خطرناک نیز در حین درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند. این عملیات ها بیشتر با همکاری مشترک نیروهای امنیتی و پلیس مبارزه با تروریسم انجام گرفته است. وی در ادامه تصریح کرد: در درگیری با تروریست‌ها ۷۰ نفر از نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده اند. پرونده این تروریست‌ها در دادگاه‌های مبارزه با تروریسم در حال اقدام و بررسی است. لازم به ذکر است دیروز در منطقه « کیچ» بلوچستان پاکستان ۳ تروریست دیگر در درگیری با نیروهای امنیتی به هلاکت رسیدند. این تروریست‌ها در حملات تروریستی مختلف و حمله به یک مدرسه در منطقه نقش داشتند.

 

۵۰هزار ميليارد تومان دولت در دست ۴۰۰نفر

شنیده شد که عزت‌ا... يوسفيان ملا در پاسخ به اين سوال كه آيا مطالبات معوق بانك‌ها كاهش يافته است، اظهار داشت: كاهش نداشته، اما رشد آن متوقف شده است و اجازه نمي‌دهند ميزان مطالبات معوق بانكي افزايش يابد. تسنيم نوشت؛ وي ميزان مطالبات معوق را بين 70 تا 100 هزار ميليارد تومان اعلام و بيان كرد: نوسان و دقيق نبودن مطالبات معوق بانك‌ها به خاطر جريمه بالاي آن است كه قابل وصول هم نيست؛ ميزان جريمه خيلي بالا است و چون اين جريمه تصاعدي افزايش مي‌يابد، باعث رشد مطالبات معوقه مي‌شود. عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با بيان اينكه ۵۰هزار ميليارد تومان از مطالبات معوق مربوط به ۴۰۰ نفر است، گفت: ميزان مطالبات معوق كاهش نداشته، فقط رشد آن متوقف شده است و ۱۰۰هزار ميليارد تومان ميزان مطالبات معوق بانكي است.

 

زمان نهايي گزارش تفحص از سهام عدالت

شنیده شد که عضو كميسيون اقتصادي مجلس از نهايي شدن گزارش تحقيق و تفحص از سهام عدالت تا پايان دي‌ماه خبر داد و گفت: جلسات هيات تحقيق و تفحص از سهام عدالت به‌طور مستمر و طبق برنامه‌ريزي‌هاي قبلي برگزار مي‌شود كه قرار است گزارش آن تا پايان دي‌ماه نهايي شود. محمدرضا پورابراهيمي با بيان اينكه نشست هيات‌ تحقيق و تفحص از سهام عدالت در هفته آينده برگزار مي‌شود، افزود: قرار است در اين نشست اعضا گزارش‌هايشان را به هيات‌رئيسه اين كميته ارائه كنند. وي خاطرنشان كرد: گزارش نهايي تفحص از سهام عدالت، پس از تاييد هيات‌رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس، جهت بررسي تصويب، تقديم هيات‌رئيسه مجلس مي‌شود.

 

سودجویی ابزاری از مرغ برای انتخابات!

شنیده شد که مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره معدوم‌ کردن 600 تن گوشت مرغ به دلیل فاسد‌ شدن، اعلام کرد: برخی برای سودجویی و استفاده ابزاری از این مساله در انتخابات، نسبت به انتشار چنین اخباری اقدام می‌کنند که با آنها برخورد می‌شود. تابناک نوشت؛ علیرضا ولی اظهار کرد: تاکنون حتی یک مثقال گوشت مرغ معدوم نشده و این خبر از اساس نادرست است. وی با بیان این‌که هیچ مشکلی برای تامین گوشت مرغ در بازار شب عید وجود ندارد، افزود: برخی سودجویان برای استفاده ابزاری از این مساله در انتخابات پیش‌رو دست به انتشار چنین شایعاتی می‌زنند که با آنها برخورد می‌شود.


** شرق

تصمیم‌گیری شورای نگهبان درباره آزمون فقهی داوطلبان خبرگان


باشگاه خبرنگاران: نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات برگزاری آزمون فقهی برای سنجش داوطلبان ورود به مجلس خبرگان رهبری گفت: به احتمال فراوان چهارشنبه این هفته درباره نحوه برگزاری این آزمون و سایر موارد مربوط به آن در شورای نگهبان تعیین تکلیف خواهد شد و مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید. او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس مبنی بر استعلام شورای نگهبان از این کمیسیون درباره نمایندگان فعلی که مجددا داوطلب ورود به مجلس شده‌اند، افزود: شورای نگهبان اساسا برای احراز صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس از هر روش و سازوکاری که صلاح بداند استفاده خواهد کرد؛ برهمین‌اساس ما از کمیسیون اصل ٩٠ مجلس هم درباره داوطلبینی که درحال‌حاضر نماینده مجلس هستند نیز استعلام‌های لازم را به‌عمل خواهیم آورد. ابراهیمیان افزود: شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها از همه اطلاعات پنهان و آشکار استفاده خواهد کرد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات دبیر شورای نگهبان درباره افزایش قابل ملاحظه داوطلبان ورود به مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و به‌وجودآمدن برخی مشکلات احتمالی برای شورای نگهبان گفت: اعضای شورای نگهبان هیچ مشکلی با اصل ثبت‌نام ندارند و احیانا اگر مطلبی دراین‌باره نقل می‌شود، مربوط به مشکلات عملی در روند اجرائی احراز صلاحیت‌هاست؛ زیرا منطقی است که هرچه تعداد پرونده‌ها کمتر باشد، رسیدگی به آنها آسان‌تر و سریع‌تر است و به‌مراتب هرچه تعداد پرونده‌ها بیشتر شود، رسیدگی به آنها هم زمان‌بر و پیچیده‌ خواهد بود. 

همایش سراسری اصولگرایان پنجشنبه برگزار می‌شود


ایلنا: غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان، اعلام کرد که همایش سراسری اصولگرایان ۹ صبح پنجشنبه دهم دی‌ماه در تالار جنبی مصلای امام خمینی برگزار می‌شود. سخنگوی ائتلاف اصولگرایان همچنین با دعوت از همه احزاب، تشکل‌ها، فعالان و شخصیت‌های اصولگرا برای شرکت در این همایش افزود: امیدواریم روند سازوکار وحدت جریان اصولگرایی کشور با همیاری همگی دلسوزان انقلاب و نظام و عنایت خداوند متعال در مسیر خود موفق باشد.

کازرونی: حضور حسن روحانی در فهرست جامعتین، قطعی است


خبرآنلاين: حجت‌الاسلام محسن کازرونی عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اينکه براي ارائه فهرست نامزدهاي مورد حمايت جامعتين، مراوده‌ای بین جامعه روحانيت و جامعه مدرسين وجود دارد، به تسنيم گفت: هنوز نمی‌شود به‌طور قطعی اين ليست را اعلام کرد. به گفته او درباره حمایت جامعه روحانیت مبارز از هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری صحبت‌هایی شده؛ اما هنوز چنین چیزی قطعی نشده است. نظرات مثبتی درباره نامزدها هم بوده؛ اما به‌طور رسمی رأی‌گیری در این زمینه نشده است. درباره حمایت جامعتین از حجت‌الاسلام روحانی در انتخابات خبرگان رهبری، هم گفت: درباره آقای روحانی هم بحثی نیست و وی مورد اتفاق جامعتین است.

اطاعت: نگرانی از  رد صلاحیت  از دلایل ثبت‌نام‌های گسترده


جماران: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دلایل مشارکت بالای نامزدهای انتخاباتی در انتخابات مجلس و خبرگان، گفت: اعتماد نامزدها به مسئولان اجرائی، نگرانی از ردصلاحیت‌ها و عدم توسعه یافتگی سیاسی از دلایل این اتفاق است. جواد اطاعت درباره دلایل مشارکت بیش از دوبرابری داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعتماد نامزدها به مسئولان اجرائی انتخابات یکی از دلایل این موضوع است، گفت: یکی دیگر از دلایل این استقبال، نگرانی برخی جریان‌ها از ردصلاحیت احتمالی کاندیداهای اصلی‌شان است، این جریانات به دلیل اینکه درصورت ردصلاحیت نامزدهای مطلوبشان جایگزینی مناسب برای آنها داشته باشند، به این استراتژی روی آورده‌‌اند. آنها اگر اطمینان خاطر داشتند که نامزدهای رده یکم آنها از فیلترهای نظارتی عبور می‌کند، شاید نیازی به معرفی کاندیداهای بیشتر نمی‌دیدند.

حضور لاریجانی در بیت شهید مدافع حرم


ایسنا: علی لاریجانی، رئیس مجلس، به مناسبت سالروز ولادت رسول اکرم (ص) با سفر به قم با خانواده شهید مدافع حرم «محسن فرامرزی» دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از پایان این دیدار نیز نماز جماعت ظهروعصر با حضور علی لاریجانی در منزل شهید فرامرزی برپا شد. همچنین رئیس مجلس با حضور در بیت شهیدان انصاری، امینی و محمدی با خانواده این شهیدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

مطالب مرتبط

تعداد بازدید از این مطلب: 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلام دوستان وسروران عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید امیدوارم لحظات شادی داشته باشید لطفا پس از خواندن و مشاهده هر مطلب نظرات خود را مرقوم فرمایید. متشکرم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود